TechTEAM dla Raufoss Automotive

21.01.2017

Seria systemów mocujących do produkcji wahaczy samochodowych

Raufoss Automotive Components to światowy lider w produkcji podzespołów do samochodów ze stopów metali lekkich. Mocowanie tego typu detali jest szczególnie utrudnione ze względu na delikatność struktury odlewu przed obróbką jak i miękkość samego materiału.

Do tego dochodzą niesymetryczne, wręcz fantazyjne kształty detali co powoduje duże utrudnienia w zamocowaniu detalu do obróbki. Ponadto mocowanie ręczne nie daje żadnej powtarzalności i jest obarczone dużym ryzykiem błędu.

Jak więc obrabiać serie detali liczące setki tysięcy sztuk, do tego różniące się pomiędzy sobą wykonaniem, dla dwóch różnych typów ruchu ulicznego (prawo- i lewostronnego) oraz do kilku podobnych lecz całkowicie różnych serii pojazdów ? Odpowiedź znalazła nasza firma, której dział mocowań techTEAM opracował szereg unikalnych rozwiązań mocowania detali, podlegających szybkiemu przezbrojeniu na maszynie i zapewniających doskonałe parametry obróbki.

Precyzja wykonania jest ogromna, bowiem elementy trafiają do samochodów klasy premium znanego skandynawskiego producenta, samochodów, które nie rzadko osiągają prędkości 250 km/h!

Zdjęcie nr 1 przedstawia system mocujący do produkcji wahaczy montowany na stole frezarki pięcioosiowej dwupaletowej MAZAK Variaxis 630-2PC. Ważnym jego elementem jest możliwość szybkiego przezbrojenia systemu na przystosowany do detali dla samochodów ruchu lewostronnego.

Szczególnie istotne w systemach dla przemysłu automotive są tzw. kontrolery przylegania, zrealizowane w postaci dysz sprężonego powietrza, które kontrolują właściwe ułożenie detalu na systemie, co pozwala uniknąć jakichkolwiek błędów.

Czy wiesz że…

Globalne koncerny motoryzacyjne dokonując zamówień u swoich kontrahentów najczęściej zamawiają komponenty „parami” dla samochodów przystosowanych do ruchu prawo- i lewostronnego. Choć większość nas kierownicę po prawej stronie uważa za egzotykę spotykaną głównie na Wyspach Brytyjskich, szacuje się że około 1/3 ludności mieszka w krajach gdzie obowiązuje ruch lewostronny, i że ponad ¼ pojazdów na świecie porusza się po lewej stronie drogi.

Wciąż w niektórych krajach trwają debaty na temat zmian typu ruchu, niektóre bardzo burzliwe. Najbardziej spektakularny przykład konwersji ruchu z lewostronnego na prawostronny jest udziałem Szwecji, która jednego dnia (!) 03.09.1967 (tzw. „dagen H” [szw. Dzień H]) zmieniła organizację ruchu z lewostronnego na prawostronny, po równie burzliwej debacie społecznej i referendum ogólnokrajowym. I choć  malkontenci wieszczyli wypadkowy armagedon w pierwszy dzień zmiany w Szwecji było „tylko” 125 wypadków, tyle co w normalny dzień tygodnia. Zmiana się przyjęła i funkcjonuje ku zadowoleniu będącej dziś w EU Szwecji.

Dziś niewielu już pamięta, że kiedyś w Sztokholmie jeździło się tak samo jak w Londynie !